Finaliści konkursu „Przyroda wokół nas” w CEEiK „Salamandra” w Myśliborzu, Legnica

   W dniach od 17 do 23 sierpnia 2014 w Centrum Edukacji Ekologicznej i Krajoznastwa  „Salamandra” gościliśmy  na warsztatach edukacyjnych  6 osobową grupę  z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Smolcu. Była to grupa zwycięzców II etapu Powiatowego III edycji Konkursu „Przyroda wokół nas”, orgaznizowanego przez DZPK i Starostwo Powiatowe we Wrocławiu dla uczniów kl. V szkół podstawowych. Przez 5 dni uczniowie wraz z opiekunem aktywnie uczestniczyli w przygotowanych zajęciach, które trwały od godziny 9.00 do 18.00, a nawet do 20.00 z krótką przerwą na obiad.

Każdy dzień był zaplanowany tak, aby uczestnicy zajęć mogli poznać otaczającą przyrodę wszystkimi zmysłami, w tym celu przeprowadzono następujące zajęcia:
Zajęcia z cyklu „Rzemieślnik – artysta – ekolog „– lepienie z gliny, tkanie na krosnach, filcowanie na mokro. Na zajęciach lepienia z gliny, uczestnicy samodzielnie, po uzyskaniu od prowadzącego niezbędnych wskazówek, lepili wybrane przez siebie przedmioty tj. miseczki bądź też  figurki słonia, pieska, anioła, owieczki. Przy tak twórczej pracy grupa zapoznała się z różnymi technikami lepienia, z rożnymi rodzajami gliny, poznała ciężką  pracę rzemieślniczą. Wyroby gliniane po wyschnięciu zostały pokryte szkliwem i wypalone, następnie własnoręcznie wykonane prace uczestnicy zabrali do domu. Kolejnymi zajęciami z tej serii było tkanie na krosnach, każdy uczestnik tworzył niepowtarzalne wzory i kompozycje na wykonanych  zakładkach do książki. Grupa miała okazję zapoznać się z techniką i historią tkania na krosnach oraz bliżej przyjrzeć się, tak niecodziennemu zawodowi jakim jest tkacz. Ostatnimi zajęciami  z tego cyklu było filcowanie na mokro i jak wynika z tytułu to mokra robota. Filc to nic innego jak łączenie włókien wełny na mokro przy użyciu szarego mydła i wrzątku. Młodzież podczas filcowania robiła etui na telefon oraz makatkę na ścianę. Przed przystąpieniem do filcowania, każda osoba  za pomocą gręplarki przygotowała sobie wełnę owczą, z której robiła etui na telefon.
Grupa uczestniczyła również w zajęciach laboratoryjnych, które pozwoliły im poczuć się jak prawdziwi chemicy wykonujący doświadczenia np. związane z  procesem fotosyntezy, czy  też badaniem wody polegającym na określaniu klasę czystości za pomocą organizmów bezkręgowych wyławianych w potoku Jawornik. Wykrywali również tłuszcze, białka i węglowodany w żywności. Nauczyli się zasad panujących w laboratorium. W trochę przydługawych fartuchach wykonywali wszystkie polecenia prowadzącego i z wielkim zaangażowaniem wyciągali wnioski.
Następnym cyklem zajęć przygotowanych przez CEEiK to lekcje w terenie, na których uczestnicy zdobywali wiadomości na temat roślin i zwierząt, poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą i obserwację zjawisk przyrodniczych tj. relikty wulkanizmu na podstawie Wzgórza Rataj, Wąwozu Myśliborskiego oraz Czartowskiej Skały. Zapoznali się z różnymi formami ochrony przyrody. Dużym entuzjazmem cieszyły się biegi patrolowe, wszyscy uczestnicy czekali na te zajęcia z niecierpliwością. Biegi patrolowe to bieg na wyznaczonym terenie w mniejszej grupie razem z opiekunem polegający na pracy z mapą  i rozpoznawaniu znaków topograficznych. Najciekawszym elementem takiego biegu było znalezienie , rozszyfrowanie, rozwiązanie ukrytych w terenie zadań, aby zdobyć jak najwięcej punktów. Biegi patrolowe, to rodzaj zajęć w których uczestnicy  mogli wykazać się wiedzą na temat przyrody, ale również sprytem i zwinnością,
Wszyscy wyjechali zadowoleni i dumni ze zdobytych nowych umiejętności , wiedzy, ale też zrelaksowani i wypoczęci, nabrali siły i motywacji do podjęcia już niebawem zajęć w swojej szkole.